Column – Anders doen dan anders

12 september 2017

Zullen we het anders eens anders doen dan anders?

‘Er valt een stilte aan tafel bij de werkgroep. Mensen kijken elkaar vragend aan. Er word gefronst. Gekucht en gezucht. Wat heb ik een spijt. Hoe kon ik zo vrijpostig zijn. Ik had nooit moeten voorstellen om het programma, dat ze al jaren gebruiken, eens om te gooien. Iemand rommelt zenuwachtig met zijn lepeltje in zijn lege kopje. Een ander is in zijn tas gedoken op zoek naar zijn hartmedicatie. Een derde loopt rood aan.. hij was het die jaren geleden het programma verzon.’

Dan de breakoutssessies of sponsormonologen. Beter bekend als workshops

Als ik mijn werk tot roman zou verwerken dan zou dit stukje tekst daar prima inpassen. Het is echter ook keiharde non-fictie. Natuurlijk stijgt de populariteit van zakelijke event formats als; pecha-kucha, open-space, festival, pop-up of Boutiqué. Maar 80% van de events zijn wat ze zijn, omdat ze dat al jaren zijn. Plenaire opening. Een of twee keynotes. Een lunchbuffetje met kroketten en tomatensoep. Dan de breakoutssessies of sponsormonologen. Beter bekend als workshops. Het geheel niet verrassend afgesloten door een dodelijk-vermoeiend zelfingenomen expertpanel. En of ik het een beetje interactief kan maken allemaal. Dat is waar het een thriller wordt…

Gelukkig staan heel veel opdrachtgevers open voor suggesties. Om het programma te ‘tweaken’ met kleine aanpassingen. Of om zelfs het hele concept op de schop te nemen. Niet omdat het moet. Zelfs niet omdat het kan. Maar vooral als dat past bij de doelstelling van het event. Jij bent waarschijnlijk eventprofessional. Ga voor jezelf eens na, hoeveel events hebben eigenlijk precies dezelfde doelstelling. Precies dezelfde doelgroep. Dezelfde locatie en exact het zelfde budget?

Toch word er zo vaak gekozen voor het ‘kroket en panel’ programma

Hoe kan het dan toch dat zakelijke events in zoveel opzichten hetzelfde zijn? Ik heb in de afgelopen jaren met enorm veel creatieve event professionals gewerkt, die ik de meest uiteenlopende innovatieve concepten heb zien pitchen aan opdrachtgevers. Toch word er zo vaak gekozen voor het ‘kroket en panel’ programma. Natuurlijk is de klant koning. En realiseer ik me ook dat het voor veel bureaus best moeilijke jaren zijn geweest. Dat ze blij waren überhaupt een klus te hebben. Dan maar een afgezaagd programma. Maar nu de markt weer aantrekt… er uit hoeken en gaten weer budget te voorschijn getoverd wordt, zullen wij ervoor gaan.. zullen we ze uitdagen. Teasen. Provoceren. Om als de doelstelling het vraagt, het budget de ruimte heeft en de zenuwen van de opdrachtgever het toelaten… alle bestaande kaders los te laten en format- vrij events te maken, die je zou kunnen zien als bestseller!

Lars Sørensen 

Sørensen Producties